12 motive pentru care trebuie sa ceri o propunere de SEO la DWF
De fiecare data cand primim o solicitare de servicii SEO in cadrul agentiei DWF, cerem potentialilor nostri clienti acces la Google Analytics si la Google Webmaster Tools (Search Console).
De ce avem nevoie de accesul la aceste date?
In urma procesarii datelor cu ajutorul infrastructurii software de care dispunem, ii expunem clientului imaginea de ansamblu si potentialul pe care il poate obtine in urma unei investitii in acest canal de marketing.
Iata ce date analizam si ce informatii contine o propunere de colaborare:
Continut
- #1. Identificam o biblioteca de cuvinte cheie (keyword research)
- #2. Stim cat de mare este piata clientilor (market overview)
- #3. Stim care este sezonalitatea pe fiecare categorie de produse (Trend)
- #4. Stim daca este dificil de atins obiectivul (Difficulty)
- #5. Stim pe ce cuvinte vine traficul care genereaza conversii
- #6. Stim unde este cel mai oportun sa se actioneze (Oportunity)
- #7. Segmentam traficului brand vs. non-brand
- #8. Analizam gradul de vizibilitatea in Google (visibility score)
- #9. Stim ce impact are in SEO versiunea de mobil neoptimizata a site-ului
- #10. Analizam paginile de aterizare si calculam vizibilitatea si oportunitatea (Visibility Landingpage)
- #11. Calculam vizibilitatea in raport cu concurenta (competition insight)
- #12. Monitorizam performantele fiecarui cuvant cheie din campania de SEO (pe mobil si desktop)
#1. Identificam o biblioteca de cuvinte cheie (keyword research)
Primul pas in realizarea unei propuneri de colaborare SEO este sa determinam biblioteca de cuvinte cheie relevanta pentru afacerea potentialului client. In portofoliul agentiei avem clienti cu 50-60 de cuvinte cheie, dar si clienti unde biblioteca contine peste 5.000 de cuvinte cheie.
Toate cuvintele identificate in faza de „keyword research” sunt impartite pe grupuri de cuvinte cheie care targeteaza intentii de cumparare sau informare. Mai jos sunt cateva exemple:
Cele 2 exemple de mai sus sunt doua site-uri din doua piete total diferite: cel din stanga este un magazin online din domeniul Home&Deco, iar cel din dreapta este un site de servicii medicale – clinica de stomatologie.
Pentru fiecare grup avem o denumire (ex: Lenjerii de Pat). Luandu-l pe acesta ca exemplu: sunt incluse 61 de cuvinte cheie (ex: lenjerii de pat, lenjerii de pat 3d, lenjerii de pat bumbac etc.) care, impreuna, sunt cautate in medie de 46.000 de ori/ luna. 4% reprezinta vizibilitatea raportata la cele 46.000 de cautari, asadar site-ul apare in rezultatele Google in doar 4% din cazuri. Valoarea de +1% (culoarea verde) reprezinta creterea fata de perioada initial selectata.
Toate cuvintele cheie din campanie sunt vizibile in grupul denumit „All keywords” si, de asemenea, putem vedea vizibilitatea pe toate cuvintele din toate grupurile si evolutia fata de perioada initial selectata. In grupul „Brand” includem toate variatiile de cuvinte care sunt cautari ale brand-ului. (ex: fashionup.ro poate fi cautat: fashionup, fashion up, fashionup.ro, feisan ap). Pentru exemplul nostru din imagine sunt 4 variatii care au impreuna aprox. 2.000 de cautari in medie/ luna.
★★★ Doresti sa construim impreuna bibiliteca de cuvinte cheie pentru site-ul tau? Click aici pentru a solicita un audit.
#2. Stim cat de mare este piata clientilor (market overview)
Dupa ce identificam bibilioteca de cuvinte cheie relevante pentru client/ potential client, agream impreuna cuvintele si definim piata sau numarul de cautari medii lunare pentru afacerea clientului. Mai jos avem 4 exemple din 4 industrii diferite:
Inca din acest pas putem determina potentialul pe care clientul il are. De regula, in conditiile in care eforturile de SEO sunt depuse CORECT, campania de linkbuilding este construita natural si sunt avuti in vedere toti factorii de SEO, clientul poate atrage pe site intre 8% si 20% din volumul total de trafic. Acest procent este determinat si de awareness-ul si increderea pe care brand-ul le are, iar pentru acest lucru, fiecare vizitator care ajunge in site nu trebuie dezamagit, motiv pentru care ii vom oferi exact ce intentioneaza sa gaseasca.
★★★ Doresti sa stii dimensiunea pietei si oportunitatea pe care site-ul tau o are in atragerea de trafic organic din Google? Click aici pentru a solicita un audit.
#3. Stim care este sezonalitatea pe fiecare categorie de produse (Trend)
Dupa cum am observat la punctul anterior, piata este determinata de numarul mediu al cautarilor in ultimele 12 luni, dar daca clientul are un business sezonier sau bisezonier este important sa stim sezonalitatea pentru a adapta strategia in functie de trenduri cu scopul de a obtine rezultate maxime.
Sa luam un exemplu bisezonier, unde avem de a face cu o afacere in domeniul anvelopelor. Sunt 2 sezoane: toamna – cand soferii se informeaza sa cumpere anvelope de iarna si primavara – cand soferii cauta sa-si schimbe anvelopele de iarna cu cele de vara.
In aceasta campanie monitorizam 619 cuvinte cheie astfel:
- 89 de cuvinte – fac referire la intentia de informare/ cumparare a anvelopelor de iarna si inregistreaza o medie lunara de 35.000 de cautari;
- 140 de cuvinte – fac referire la intentia de informare/cumparare anvelope de vara si inregistreaza o medie lunara de 31,000 de cautari;
- 64 de cuvinte sunt generale – acestea nu fac referire neaparat la unul dintre cele doua sezoane (ex.: anvelope).
Pentru aceasta piata, trendul pe toate grupurile de cuvinte cheie arata astfel:
Observam cresteri atat in lunile octombrie – noiembrie, dar si in martie – aprilie. Daca numarul mediu pentru aceasta industrie este de 152.910 cautari pe luna, observam ca in luna octombrie acest numar ajunge la aproximativ 260.000 de cautari cu 60% mai mult decat media. Dar sesizam si scaderi cum ar fi lunile decembrie, ianuarie, februarie, in care cifrele sunt cu 30% mai mici fata de medie. Trendul pe grupa anvelope de iarna, respectiv anvelope de vara arata asa (a se observa scara diferita):
Plecand de la aceste trenduri, pe langa faptul ca stim cum sa construim strategia SEO, putem construi continut si creste profilul de link-uri intr-o anumita directie, putem lua si decizii importante de marketing sau de business. Plecand de la determinarea volumului de cautari, stim in ce directie ducem stocurile sau la ce vanzari sa ne asteptam in sezonul respectiv.
★★★ Doresti sa stii trendurile site-ului tau pe principalele directii de business pentru a lua cele mai bune decizii de marketing si operationale, dar si de a adapta strategia SEO? Click aici pentru a solicita un audit.
#4. Stim daca este dificil de atins obiectivul (Difficulty)
Plecam tot de la biblioteca de cuvinte cheie, care necesita atentie foarte mare in momentul definirii. Excludem cuvintele care nu sunt de interes si cautam foarte bine cuvintele ce descriu produsele si serviciile clientului, pentru a avea date cat mai corecte si relevante in calcularea dificultatii SEO.
Infrastuctura software de care dispunem calculeaza automat dificultatea pentru fiecare cuvant, atat la nivel de grup, cat si le nivel general, prin agregarea datelor.
Dificultatea este raportata la eforturile depuse de site-ul analizat si media principalilor competitori pe fiecare cuvant cheie.
Dupa cum observam in exemplul de mai jos, pe cuvantul cheie „anvelope” este foarte dificil de patruns in prima pagina, indicele de dificultate calculat fiind de 77.78% deoarece principalii competitori (anvelope.ro, vadrexim.ro si emag.ro) depun eforturi consistente in a pastra pozitiile deja ocupate in prima pagina.
O dificultate mai mica este pe anvelope agricole, unde concuram cu franck.ro, cauciucuri-agricole.ro sau utilajeagro.ro, site-uri care investesc mai putin in SEO. Dificultatea pe aceasta diretie este calculata si raportata ca fiind 23,68%, mult mai mica fata de exemplul precedent.
Multi clienti ai agentiei DWF si-au reorganizat business-ul vazand realitatea din piata si au incercat sa se repozitioneze sau sa-si schimbe strategia SEO pe directii unde sunt competitivi, au margine mai mare la produse sau gama mai larga si unde sansele sa ajunga in prima pagina Google sunt unele reale.
★★★ Vrei sa afli cat de dificil este sa-ti atingi obiectivele propuse in campania ta SEO? Click aici pentru a solicita un audit.
#5. Stim pe ce cuvinte vine traficul care genereaza conversii
Incepand cu 2011, in Google Analytics nu mai apar cuvintele cheie care genereaza trafic din motorul de cautare. Acest lucru face imposibila raportarea performantelor unei campanii de SEO cu acest instrument.
Odata ce integram datele primite de la client (Analytics si Webmaster Tools) in aplicatia de monitorizare, avem un istoric pe ultimele 90 de zile ce contine cuvintele cheie prin care a venit traficul.
★★★ Vrei sa afli in campania SEO care sunt cuvintele cheie care genereaza cele mai multe vanzari? Click aici pentru a solicita un audit.
#6. Stim unde este cel mai oportun sa se actioneze (Oportunity)
Un alt indicator pe care il punem la dispozitie este Oportunitatea pe care fiecare cuvant cheie o are. Oportunitatea este raportul dintre volumul de cautari, performanta cuvantului si dificultate.
De exemplu, daca avem un cuvant pe pozitia #7 care converteste foarte bine, este oportun sa-l mai crestem cateva pozitii pentru a atrage si mai mult trafic, respectiv mai multe conversii.
Daca un cuvant are un volum mare de cautari si se afla in pagina 2, este cel mai oportun sa analizam ce actiuni trebuie intreprinse pentru a ajunge in prima pagina.
★★★ Vrei sa afli, in campania ta SEO, care sunt cuvintele cheie care au cea mai mare oportunitate? Click aici pentru a solicita un audit.
#7. Segmentam traficului brand vs. non-brand
Google Analytics raporteaza traficul venit din google/ organic, insa nu raporteaza pe ce cuvinte au venit vizitatorii. In urmatorul exemplu avem de a face cu un site care are un brand foarte puternic (volum mare de cautari pe cuvinte care contin brandul companiei).
Avem urmatorul exemplu:
Google Analytics – raporteaza 41.603 (respectiv 23.61%) din trafic venit din Google Organic, generand astfel vanzari de 172.198 RON. Meritul este evident al eforturilor de SEO.
In realitate, lucrurile nu stau deloc asa, 18% din acest volum de trafic raportat de Analytics este trafic venit prin cuvinte cheie ce au legatura cu brandul, restul de 82% este trafic organic non-brand care targeteaza cuvinte cheie ce au ca intentie cumpararea sau informarea despre produsele sau serviciile pe care site-ul le are.
Rezultate obtinute pe tot traficul:
Rezultate obtinute pe traficul din brand:
Rezultate obtinute pe traficul non-brand:
Concluzii:
- de remarcat este rata de conversie intre traficul venit pe brand – 6,54% si cel pe non-brand – 1,69%;
- traficul organic generat este de 34.071, nu de 41.603;
- vanzarile generate (inchise) de canalul google/ organic sunt de 86.243 ron, nu de 172,238 ron;
- traficul venit din google organic non-brand este foarte important pentru ca reprezinta vizitatori noi care nu au apetitul dezvoltat pentru un anumit brand si ii putem achizitiona, ulterior fideliza.
★★★ Vrei sa afli care este volumul de trafic BRAND si care este volumul de trafic NON-BRAND pentru website-ul tau? Vrei sa vezi cate vanzari iti genereaza traficul NON-BRAND si cate vanzari iti genereaza traficul BRAND? Vrei sa stii care este rata de conversie pe traficul BRAND si care este rata de conversie pentru traficul NON-BRAND? Click aici pentru a solicita un audit.
#8. Analizam gradul de vizibilitatea in Google (visibility score)
Plecand de la biblioteca de cuvinte aleasa initial, se calculeaza vizibilitatea in Google. De exemplu, in studiul de caz de mai jos, avem 200 de cuvinte cheie pe care le monitorizam, iar suma tuturor cautarilor acestor cuvinte este de 78.990/ luna.
Aceasta crestere a vizibilitatii se datoreaza pozitionarii in prima pagina a celor mai cautate cuvinte cheie, dupa cum bine putem observa in imaginea de mai jos.
Cum se calculeaza vizibilitatea in Google?
In campania SEO de mai sus sunt 200 de cuvinte care au in total 78.990 cautari. Sa presupunem ca niciunul dintre cuvinte nu se afla indexat in Google, ceea ce inseamna vizibilitate 0%.
Daca ajungem in prima pagina pentru un singur cuvant, sa presupunem „implant dentar”, care are 4.400 cautari in medie pe luna, scorul de vizibilitate va deveni 5%.
Vizibilitatea = Suma volumului de cautari/ Volumul total de cautari *100.
De ce este mai important de urmarit Scorul de Vizibilitate si nu traficul in performanta unei campanii SEO ?
Vizibilitatea este influentata direct de pozitiile in google ale cuvintelor cheie, pe cand traficul poate fi influentat de volumele de cautari ale unor cuvinte sau tendinte ale pietei.
★★★ Doresti sa afli scorul de vizibilitate pentru website-ul tau? Click aici pentru a solicita un audit.
#9. Stim ce impact are in SEO versiunea de mobil neoptimizata a site-ului
Anul acesta, in luna aprilie, Google a anuntat un nou update. Acesta va penaliza site-urile care nu sunt optimizate pentru mobil. In cadrul agentiei DWF, plecand tot de la biblioteca de cuvinte cheie si avand pozitiile in Google atat pe varianta desktop, cat si pe cea mobila, calculam scorurile de vizibilitate pentru fiecare device.
In momentul in care observam o discrepanta mare intre vizibilitatea pe desktop si vizibilitatea pe mobil, calculam cati oameni cauta sa se informeze pe mobil despre industria respectiva si impactul pe care vizibilitatea il are in trafic. Decidem impreuna cu clientul daca este sau nu momentul sa investim intr-o versiune mobila de site sau in adaptarea site-ului la Responsive Design.
★★★ Doresti sa afli scorul de vizibilitate pentru mobil a website-ul tau si sa vezi in ce masura este traficul tau afectat in cazul in care nu ai o astfel de varianta de website? Click aici pentru a solicita un audit.
#10. Analizam paginile de aterizare si calculam vizibilitatea si oportunitatea (Visibility Landingpage)
Un landingpage targeteaza mai multe cuvinte cheie. Este important sa grupam cuvintele cheie din biblioteca de cuvinte pe fiecare landingpage si sa calculam vizibilitatea la nivel de landingpage, astfel incat sa stim cum sa actionam in campania de link building si catre ce pagini sa ne indreptam atentia pentru a le creste vizibilitatea si a atrage mai mult trafic, respectiv sa optimizam conversia pe paginile avem trafic.
Observam vizibilitate de 17% atat pe pagina de joburi din Timisoara, cat si pe cea din Constanta. Avand acest raport de vizibilitate pe fiecare landingpage, stim cum sa investim resursele in campania de linkbuilding.
★★★ Vrei sa stii, pe site-ul tau, care landingpage-uri sunt cele mai vizibile in Google, care convertesc cel mai bine si care sunt cele mai oportune pentru a creste vizibilitatea lor? Click aici pentru a solicita un audit.
#11. Calculam vizibilitatea in raport cu concurenta (competition insight)
Avem o biblioteca de 63 de cuvinte cheie care targeteaza intentia de cumparare/informare a unui laptop/notebook:
Plecand de la vizibilitatea in Google pe aceasta biblioteca de cuvinte cheie, observam cum ne pozitionam fata de principalii competitori, ce minusuri avem sau ce avans avem.
Cei mai vizibili jucatori pe aceasta biblioteca de cuvinte cheie sunt:
Putem urmari atat vizibilitatea medie intr-o perioada de timp selectata (vezi imaginea de mai sus), dar si cum a evoluat aceasta vizibilitate intr-o perioada de timp (vezi imaginea de mai jos):Vizibilitatea competitorilor se calculeaza plecand de la pozitiile pe care le-a ocupat in fiecare zi si volumul de cautari a fiecarui cuvant din biblioteca de cuvinte. Avem mai jos pozitiile comparative ale principalilor jucatori din aceasta bibilioteca de cuvinte cheie:
★★★ Vrei sa aflii care sunt cei mai vizibili competitorii pe nisa ta si cum a evoluat vizibilitatea lor in ultimele 90 de zile? Click aici pentru a solicita un audit.
#12. Monitorizam performantele fiecarui cuvant cheie din campania de SEO (pe mobil si desktop)
In fiecare zi se verifica pozitia in Google atat pentru varianta de mobil, cat si pentru varianta desktop, putand astfel sa vedem o evolutie a campaniei pe fiecare cuvant cheie in parte. Daca pozitiile pe mobil sunt mult mai jos decat cele pe desktop, este un semnal important ca trebuie sa avem o varianta responsive sau de mobil.
Pe langa evolutia cuvantului cheie pentru site-ul monitorizat, putem sa vedem cum au evoluat cei mai importanti 20 de competitori pentru un anume cuvant cheie si care sunt eforturile lor depuse in campania de linkbuilding prin integrarea cu Majestic SEO.
Putem calcula si face o previziune pentru ce asteptari sa avem in cazul in care ajungem in prima pagina cu un anumit cuvant cheie:
De exemplu, daca pentru acest cuvant ajungem in top3, ar trebui sa ne asteptam la un trafic de 210.208 vizite aditionale pe luna si, prelund rata de conversie istorica pe acest cuvant cheie, calculeaza si la cate conversii sa ne asteptam. In plus, face si un calcul estimativ avand ca indicator costul mediu de la Adwords pe acest cuvant.
★★★ Vrei sa vezi performantele cuvintelor tale din campania SEO, ce potential au si cum au evoluat in timp atat pe desktop, cat si pe mobil? Click aici pentru a solicita un audit.