10 greseli frecvente in Mobile SEO si recomandarile DWF pentru remedierea lor
Google ofera o atentie din ce in ce mai mare utilizatorilor de terminale mobile si se straduieste sa le asigure o experienta cat mai placuta, atat in cadrul propriilor servicii, cat si prin oferirea de rezultate relevante la cautarile din Google Search, care, la randul lor, sa le prezinte oamenilor informatiile de care au nevoie, intr-un mod cat mai accesibil.
Pe baza experientei acumulate in cadrul departamentului SEO Tehnic din DWF, prezentam in acest material cele mai frecvent intalnite 10 greseli de optimizare SEO pentru mobil, precum si modul in care acestea se pot corecta. Din articol veti invata si cum se pot identifica punctual aceste probleme, chiar daca nu realizati un audit SEO avansat.
Continut
- #1. Blocarea imaginilor si a fisierelor JavaScript sau CSS
- #2. Redirectionari setate incorect
- #3. Erori 404 doar pe mobil
- #4. Elemente de tip pop-up care acopera ecranul
- #5. Timp mare de incarcare al continutului
- #6. Continutul de tip flash
- #7. Definire incorecta viewport
- #8. Dimensiune prea mica a fontului
- #9. Elemente active la touch, prea apropiate
- #10. Monitorizarea incorecta a vizibilitatii SEO
#1. Blocarea imaginilor si a fisierelor JavaScript sau CSS
Pentru ca Google sa inteleaga in mod clar continutul unei pagini, este necesar ca acesta sa poata accesa atat textul, cat si resursele css, js ori ce tip imagine, care intra in alcatuirea respetivei pagini. Daca aceste resurse sunt oprite de la indexare prin intermediul fisierului robots.txt sau prin alta metoda, Googlebot nu le va utiliza in intelegerea continutului, ceea ce duce la probleme de ranking.
Recomandari:
- Asigurati-va ca Google poate indexa resursele de tip javascript si css, prin utilizarea optiunii „Fetch as Google„, dinsponibila in Google Search Console. Aceasta ne permite sa vedem exact cum intelege Google o pagina anume.
- Verificati daca fisierul robots.txt este configurat corect, cu instrumentul dedicat acestui lucru, din Google Search Console.
- Utilizati instumentul Google pentru testarea paginilor de mobil, pentru a verifica daca acestea corespund criteriilor stabilite de motorul de cautare in definirea unui URL ca „mobile friendly”. Acesta va semnala eventualele probleme de compatibilitate.
#2. Redirectionari setate incorect
Daca folositi URL-uri distincte intre variantele de desktop si de mobil, pentru aceeasi pagina, trebuie sa redirectionati in mod dinamic vizitatorii pe adresa corecta, nu catre o locatie generala, ca de exemplu pagina de start. Este foarte important ca fiecare URL sa includa o referinta catre corespondentul sau, de urmatoarea forma:
- in varianta desktop, trebuie sa existe instructiunea rel=”alternate” in care se specifica URL-ul corespondent pentru mobil;
- pe mobil, fiecare URL trebuie sa aibe tagul rel= „canonical”, in care sa se faca trimitere la varianta de desktop.
Aceasta adnotare se poate extinte si in fiserele de tip sitemap. Conform Google, in acest caz este preferabila utilizarea unei redirectionari de tip 302. Mai multe detalii si exemple de implementare in documentatia oficiala Google.
O problema de setare incorecta a redirectionarilor este atunci cand acestea functioneaza doar pentru anumite tipuri de terminale mobile sau browsere (ex: functioneaza doar pe Android sau doar pe iOS).
Recomandari:
- Verificati periodic raportul „Smartphone Crawl Errors„, din Google Search Console. Desi acolo nu apar in mod automat toate URL-urile cu probleme, selectia prezentata poate sa ajute in identificarea cauzei care duce la aparitia acestor erori.
- Verificati modul de functionare al diferitelor tipuri de pagini din site (ex: la un magazin online, verificati pagina de categori, pagina de produs, un link generat de aplicarea unor filtre etc), pe mai multe tipuri de telefoane.
- Incercati sa utilizati un design responsive, care permite pastrrea acelorasi URL-uri in ambele variante, dar afiseaza in mod dinamic continutul, astfel incat sa ofere o experienta adaptata echipamentului de pe care se face accesarea.
#3. Erori 404 doar pe mobil
Problema apare frecvent in cazul site-urilor care folosesc URL-uri distincte pentru versiunile de mobil si desktop. Atfel, exista situatii in care pentru un URL disponibil intr-una dintre versiuni nu exista corespondent in cealalta, motiv pentru care, atunci cand se face redirectionarea automata, vizitatorul este trimis fie intr-o pagina de tip 404 sau soft 404, fie in homepage.
Recomandari:
- Utilizati Google Search Console si confirmati proprietatea pentru toate versiunile site-ului (https, www, non-www, mobil etc). Google transmite mesaje de notificare in anumite cazuri, printre care si aparitia unui numar semnificativ de erori 404.
- Daca o pagina nu are versiune de mobil, este preferabil sa le afisati vizitatorilor varianta desktop, decat sa-i redirectionati pe o pagina cu un continut nerelevant.
- Verificati periodic raportul „Crawl Errors” in Google Search Console.
#4. Elemente de tip pop-up care acopera ecranul
Asa cum am semnatal in noutatile Google din august 2016, se lucreaza la un algoritm prin care motorul de cautare va penaliza site-urile ce afiseaza pop-up-uri pe tot ecranul (interstitials), in versiunile de mobil. Aceasta masura este motivata de faptul ca practica genereaza o experienta neplacuta de utilizare.
Recomandari:
- Utilizati metode mai putin intrusive de prezentare a unui element promotional, preferabil integrat nativ in context.
- Google promoveaza solutiile de tipul Smart App Banners (pentru Safari) sau Native App Banners (pentru Chrome).
- Daca utilizati o aplicatie de Android, luati in calcul posibilitatea de indexare a continutului din aceasta (app indexing), astfel incat utilizatorii care ar putea sa gaseasca o informatie relevanta direct in aplicatia dvs., sa aibe posibilitatea sa faca acest lucru prin intermediul Google Search.
#5. Timp mare de incarcare al continutului
Este foarte important ca paginile sa se incarce rapid, atat din perspectiva Google cat si din cea a utilizatorilor. Un site a carui viteza de incarcare lasa de dorit produce frustrare in randul vizitatorilor sai, oferindu-le o experienta neplacuta de nevigare. Acest lucru se reflecta nu doar in vizibilitatea SEO, ci si in elemente precum rata de conversie, timpul mediu petrecut de oameni pe site, sau numarul de pagini per sesiune.
Recomandari:
- Utilizati Google PageSpeed Insights, pentru a identifica problemele care limiteaza viteza de incarcare a site-ului dvs. Instrumentul prioritizeaza recomandarile in functie de impactul acestora in cresterea vitezei.
- Cautati solutii tehnice de crestere a vitezei, in functie de platforma pe care o utilizati (ex: pluginuri de cache pentru WordPress, Magento, Prestashop).
- Studiati recomandarile Google pentru o arhitectura web corecta, care imbunatateste performanta de ansamblu a unui site.
- Intelgeti modul in care puteti identifica sursa problemelor de viteza, pentru a le adresa in mod corect (ex: este o problema de server, o problema de arhitectura a bazei de date, o problema generata de elementele din pagina etc.)
- Implementati Google AMP pentru a creste viteza de incarcare a site-ului.
#6. Continutul de tip flash
Nu utilizati elemente grafice, video sau animatii de mari dimensiuni, care pot sa intarzie afisarea completa a paginii pe mobil sau chiar sa impiedice afisarea corecta a acesteia. O astfel de situatie genereaza o experienta neplacuta de utilizare si va impiedica site-ul sa obtina o vizibilitate buna in rezultatele organice.
Google recomanda utilizarea HTML 5 pentru bannere sau animatii, dar si pentru redarea clipurilor video. Aceasta tehnologie functioneaza pe toate browserele si echipamentele (spre deosebire de flash). Pentru mai multe detalii despre modul in care Google recomanda tratarea continutului video, accesati aceasta pagina.
#7. Definire incorecta viewport
Dat fiind ca vzitatorii unui site folosesc o varietate de terminale mobile (implicit de dimensiuni ecran si rezolutii), este necesara definirea corecta a viewport-ului, prin meta tagul aferent. In randul erorilor des intalnite mentionam:
- Utilizarea unui viewport cu latime fixa, ceea ce face ca pagina sa nu scaleze corect pe toate echipamentele mobile.
- Fixarea arbitrara a unui viewport minim, ceea ce face ca pe anumite terminale mobile (cu rezolutie mai mica) sa fie necesar scroll orizontal in vederea parcurgerii intregului continut.
Pentru mai multe detalii, mod recomandat de implementare si greseli frecvente, accesati aceasta pagina Google.
#8. Dimensiune prea mica a fontului
Evitati utilizarea unui font prea mic, care sa necesite utilizarea functiei de zoom pentru a fi lizibil si verificati dimensiunea acestuia dupa setarea viewport-ului. Google PageSpeed Insights genereaza o recomandare in cazul in care algoritmul de analiza identifica o astfel de situatie, facand triitere catre aceasta pagina cu explicatii.
#9. Elemente active la touch, prea apropiate
Evitati aglomerarea elementelor cu care utilizatorii pot interactiona prin touch (atingerea ecranului), precum linkuri sau butoane. Google ofera un set de recomandari in aceasta directie, intre care mentionam:
- O dimensiune de minim 48 pixeli css (in conditiile setarii corecte a viewport-ului) pentru elementele cu care se interactioneaza frecvent.
- Se recomanda o distanta de cel putin 5 mm intre elementele pe care se poate da click.
- Utilizatorii sa nu fie nevoiti sa faca zoom pentru a putea apasa cu precizie pe un element.
#10. Monitorizarea incorecta a vizibilitatii SEO
Despre monitorizarea campaniei SEO am scris in repetate randuri pe blogul DWF, dat fiind ca reprezinta una dintre valorile noastre esentiale. Fara a intra in detalii metodologice aici (gasiti informatii detaliate in alte articole DWF), mentionam doar ca o greseala des intalnita in cadrul campaniilor SEO este aceea ca nu se monitorizeaza separat vizibilitatea organica a site-ului pe rezultatele Google din mobil.
Exista foarte multe cazuri in care un site are anumite pozitii in Google pe desktop si complet altele in rezultatele afisate pe mobil. Monitorizarea este vitala, pentru ca permite identificarea rapida a diferentelor si implicit a cauzelor care determina acest lucru. In mod normal, pentru un site corect optimizat SEO, nu trebuie sa existe diferente majore de vizibilitate, in fuctie de terminalul de pe care se face cautarea.