Cat costa o campanie SEO?

Care este costul unei campanii de promovare SEO? Ce pret trebuie sa platesc pentru a ajuge pe prima pagina in Google? Cat costa optimizarea SEO pentru un magazin online? Cum se calculeaza pretul unui serviciu SEO? Este mai eficient sa angajeze un om dedicat pentru aceasta activitate, sau sa lucreze cu o Agentie SEO? – Sunt intebari legitime, pe care si le pune orice persoana aflata in cautarea unei solutii de promovare SEO pentru site-ul sau.

Cu o varietate atat de mare de oferte existente pe piata, procesul de alegere a furnizorului potrivit pentru strategia si campania de SEO poate fi unul foarte anevoios, consumator de timp si chiar foarte riscant pentru business. In Romania exista oferte SEO cu preturi SEO de la 50 euro/ luna, dar si preturi de peste 5.000 euro/ luna (citeste articolul DWF dedicat modului in care poti sa compari doua sau mai multe oferte SEO).

Raspunsul scurt la intrebarea din titlu este: depinde (evident, raspunsul detestat de toata lumea). Cand intelegi insa lucrurile de care depinde acest pret, poti lua o decizie corecta pentru business-ul tau si poti alege oferta cea mai buna, pentru atingerea obiectivelor de business pe care ti le-ai propus. SEO nu se face „de drag”, pentru a castiga admiratia cuiva, ci pentru impactul pozitiv pe care il are in vanzari, adica pentru contributia pe care o are la cresterea cifrei de afaceri.

1. Importanta SEO. Ce fel de oameni atragem pe site prin acest canal?

Pentru a pastra lungimea acestui material in limite rezonabile, vom pleca de la premisa ca importanta acestui canal de promovare online este general acceptata. Evident, este foarte bine ca un site de prezentare sau magazin online sa primeasca un numar cat mai mare de vizitatori din motoarele de cautare, mai ales ca prin modul sau de functionare, acest mecanism ne ofera posibilitatea de a aparea in fata omului exact atunci cand este interesat (face o cautare relevanta). Este important insa sa facem o distinctie intre cele doua tipuri de vizitatori care ajung intr-un site, in urma unei cautari pe Google:

  1. vizitatorii din cautari de tip brand: sunt acele persoane care folosesc motorul de cautare pentru a ajunge la un site cunoscut deja; spre exemplu, persoanele care cauta pe Google cuvinte precum „emag” sau „mobila dormitor dedeman” au foarte clar in minte site-urile pe care doresc sa ajunga.
  2. vizitatorii veniti din cautari de tip non-brand: sunt acele persoane care cauta cuvinte ce nu sunt asociate unui brand anume. In acest caz, oamenii sunt deschisi ofertelor existente in piata, adica nu au o predilectie spre un anume brand.

organic-brand-nonbrand1 Miza cea mare este la al doilea tip de trafic, traficul organic non-brand (pentru mai multe detalii vedeti si punctul 4 din articolul despre monitorizarea campaniei SEO). Vizitatorii relevanti atrasi prin acest canal au de obicei o rata de conversie foarte buna (chiar daca nu masurabila direct, ci prin conversii asistate) si pot fi atrasi in alte mecanisme de promovare, precum newsletterul sau o campanie de remarketing.

2. SEO este un canal de promovare ieftin sau scump?

Pe termen scurt, SEO este un canal de promovare scump sau chiar foarte scump, in functie de gradul de dificultate al cuvintelor alese si de nivelul competitiei. Cea mai frecventa comparatie este cu PPC – reclama platita la click pe Google Adwords ori Facebook Ads. Prin PPC, ajungi direct pe prima pagina in Google pentru cuvintele care te intereseaza, imediat ce activezi campania. Incepi sa primesti vizitatori si o parte dintre acestia vor cumpara produsele tale. Plata catre Google se face insa la click, iar daca ai o conversie de 1% inseamna ca platesti 100 de click-uri, ca sa primesti o comanda. 

Spre exemplu, daca activati intr-un domeniu unde datorita concurentei, pretul unui click ajunge la 2 ron, platiti in medie 200 ron catre Google pentru fiecare comanda inregistrata. In SEO, poate sa dureze o perioada de cateva luni pana ce ROI-ul devine pozitiv, adica veniturile generate de optimizarea SEO depasesc bugetul alocat acesteia. Avantajul major se vede insa pe termen lung. In graficul de mai jos sunt redate comparativ doua tipuri de campanii (SEO si PPC) si bugetul alocat catre acestea, pe o perioada de 6 luni. SEO-vs-PPC-ROI1 Campania de PPC aduce un numar de vizitatori evidentiat cu linia rosie, in timp ce campania de SEO aduce numarul de persoane semnalat cu albastru, in conditiile utilizarii aceluiasi buget (imaginea este o exemplificare a conceptului, nu sunt importante sumele). Observam ca la PPC avem volum de trafic proportional cu bugetul alocat, care se pastreaza constant pe perioada campaniei. In momentul finalizarii acesteia insa, acest trafic dispare in totalitate.

Pentru campania de SEO, in primele 4 luni (imaginea este o exemplificare a conceptului, intr-o campanie reala intervalul poate sa fie mai mare sau mai mic) se atrage pe site un volum mai mic de vizitatori fata de cel din PPC, prin raportare la acelasi buget investit in campanie. In exemplul de mai jos, o egalitate intre cele doua canale apare in luna a 5-a, dupa care traficul generat prin SEO il depaseste pe cel din PPC (atras cu acelasi buget).

Fenomenul interesant este vizibil insa dupa finalizarea campaniilor, adica dupa oprirea bugetului alocat celor doua directii. In cazul SEO, site-ul continua sa atraga un numar semnificativ de vizitatori, pentru care nu mai plateste in acest moment nimanui nici un ban. Mai mult, rata de crestere continua pentru o perioada (chiar daca intr-un ritm mai mic), inainte de a se stabiliza.

Cat dureaza acest efect? In cazul in care cresterea este organica, realizata prin metode white-hat, conforme indicatiilor Google, raspunsul depinde de un singur aspect principal: ce eforturi de SEO fac competitorii, care se lupta pentru o pozitionare mai buna pe aceleasi cuvinte cheie.

3. Ce se face efectiv intr-o campanie SEO? Care sunt principalele costuri?

Pentru a detalia activitatile care se desfasoara intr-o campanie de SEO, este nevoie de o serie de postari dedicate, nu de un singur paragraf in cadrul unui articol. In timp, vom posta pe blog materiale dedicate acestui subiect, insa pana atunci vom enumera doar cateva dintre elementele pe care le include o campanie SEO si catre care se aloca cea mai mare parte din bugetul stabilit:

  1. Setup campanie SEO: intelegere corecta a business-ului, analiza cuvintelor cheie, instalarea sistemelor de monitorizare (vezi articolul despre cum se face corect monitorizare seo); O aplicatie profesionala de monitorizare comporta un cost de aproximativ 50 euro/ luna pentru fiecare site analizat, cu variatii in functie de numarul de cuvinte monitorizate.
  2. Audit Tehnic SEO initial: in acest punct sunt identificate problemele majore de on-page, care impiedica site-ul sa fie indexat corect de Google. Sunt analizate o multitudine de elemente, precum: structura site-ului, canonicalizare pagini, probleme de continut duplicat, paginatie corect implementata, viteza de incarcare, necesitatea implementarii datelor structurate, configurare parametrii in Google Search Console, etc. (detalii in acest articol); Aceasta activitate este realizata de un specialist SEO, al carui cost variaza in mod normal in Romania intre 20 si 30 euro/ ora.
  3. Audit initial off-page: profil de linkuri, distributie ancore, necesitate solicitare disavow catre Google si altele. Pentru aceasta activitate se utilizeaza unelte premium, precum Moz, Majestic si Ahrefs, al caror cost variaza intre 100 si 200 euro/ luna pentru fiecare dintre ele (bineinteles, costul nu este suportat integral de un singur client). In urma acestei actiuni rezulta strategia de linkbuilding.
  4. Campanie de linkbuilding, care include de obicei obtinerea de linkuri in materiale editoriale, pe bloguri personale ori specializate, site-uri de stiri, grupuri de discutii sau forumuri online (vezi diferenta intre advertoriale si o campanie de native advertising). Cea mai mare parte din bugetul clientului merge in aceasta directie. Spre exemplu, pentru o agentie care negociaza volume semnificative, se poate ajunge la costuri medii de 25 – 30 euro/ material publicat intr-un blog cu un TrustFlow ok, sau aprox. 200 euro pentru un advertorial in presa premium.
  5. Servicii copywriting, pentru texte in site, comunicate de presa, articole din presa premium sau cele postate pe bloguri. In mod normal, serviciile unui copywriter specializat pe continut SEO, se pozitioneaza in zona de 10 – 30 euro/ material (in functie de dimensiune si destinatie).
  6. Gestiune campanie si raportare catre client. Aceasta sectiune cuprinde toate activitatile desfasurate in cadrul agentiei de Managerul de Cont al proiectului, care aloca lunar un numar de ore in vederea raportarii catre client si gestionarii relatiei cu acesta. Asemeni specialistului SEO amintit la punctul 1 si aici discutam de un fee orar.

4. Care sunt caracteristicile unei campanii SEO ieftine? La ce riscuri este expus business-ul dvs.?

Pentru „optimizarea” costurilor prezentate la punctul anterior, multi furnizori de servicii SEO au apelat la solutii care mai de care mai „ingenioase”. Dintre acestea, enumeram doar cateva. Toate acestea permit unui furnizor sa ofere un „pret bomba” sau o „super promotie la SEO”, insa fiecare dintre ele comporta o serie de riscuri:

  1. Obtinerea de backlinkuri cu instrumente automate, pe site-uri de proasta calitate, de cele mai multe ori din alte tari, precum Rusia, Vietnam sau China;
  2. Inscrierea in sute de directoare gratuite, eventual in primele 30 de zile de la inceputul campaniei;
  3. Utilizarea de continut duplicat, fie in site (descrieri copiate de pe alte site-uri), fie in afara acestuia (articole identice postate pe mai multe site-uri);
  4. Incapacitatea de a identifica problemele de optimizare on-page (un specialist costa bani) si de a prioritiza rezolvarea acestora;
  5. Imposibilitatea de a realiza o diagnoza precisa a profilului de linkuri (se folosesc conturi gratuite Moz, Majestic ori Ahrefs, care ofera acces la un numar foarte mic de informatii);
  6. Dificultatea de a monitoriza in timp real progresul campaniei si modul in care site-ul raspunde la actiunile realizate (din nou, o solutie profesionala de monitorizare costa bani). Cel mai probabil, „raportarea” se face „la cerere” si implica trecerea unor cuvinte cheie si a pozitiilor corespunzatoare intr-un tabel excel.
  7. Probabil agentia nu are un sediu in care isi desfasoara activitatea, motiv pentru care o sa fie foarte dificil sa-i contcatati in cazul in care ceva nu merge bine
  8. etc.

Din combinarea acestor lucruri intr-o masura mai mare sau mai mica, se pot face „economii” semnificative, ceea ce rezulta in preturi mult mai atractive pentru clientii neexperimentati. Costul unei astfel de investitii este insa incomparabil mai mare, data fiind cresterea exponentiala a riscului de penalizare Google la care va expuneti site-ul. low-cost-seo3

5. Care sunt principalele modalitati de stabilire a pretului unei campanii SEO?

In industrie (nu doar in Romania), exista trei moduri principale in care se face plata pentru un serviciu SEO:

  1. Plata pe ora – utilizata de obicei de freelanceri si consultanti specializati, mai putin de agentii. Livrabilul este de cele mai multe ori sub forma unei analize din care rezulta o strategie. In mod normal, nu presupune activitati operationale, de implementare efectiva. Costul pe ora difera in functie de „cota” specialistului, de complexitatea elementelor care ii sunt solicitate si de costul instrumentelor la care trebuie sa aiba acces pentru a-si realiza activitatea.
  2. Plata pentru un livrabil concret – utilizata de obicei atunci cand clientul are deja o strategie sau isi gestioneaza singur eforturile de SEO. Exemple de livrabile concrete: 10 articole pe bloguri, 2 comunicate de presa, un audit tehnic on-page etc. Specific acestui tip de colaborare este lipsa asumarii unor obiective de catre prestator (fie el agentie sau freelancer).
  3. Plata pentru o campanie SEO completa, cu obiective clare – cea mai utilizata metoda de lucru in agentiile de SEO. Practic, date fiind bugetul asumat de client, obiectivul de SEO si orizontul de timp, se realizeaza o strategie de a carei implementare se ocupa agentia si pentru succesul careia isi asuma responsabilitatea.

Pentru stabilirea pretului unui serviciu SEO, se tine cont in principal de tipul de colaborare (unul din cele de mai sus), timpul in care clientul doreste sa obtina rezultatele, competitia existenta in domeniul respectiv si vizibilitatea SEO curenta a domeniului (cum sta site-ul in Google inainte de inceperea campaniei). 

* Plata doar la atingerea obiectivelor. Este un „carlig” des utilizat de furnizorii de „SEO ieftin” (vezi mai sus), pentru atragerea clientilor creduli. De obicei, aceste obiective sunt la nivel de pozitii (pe un numar de cuvinte, cu sau fara competitie serioasa). Se aplica tehnici de black-hat SEO, care au ca efect o crestere rapida, urmata insa de cele mai multe ori de o penalizare Google.

6. Garantiile in SEO. Ce poti si ce nu poti sa promiti unui client?

O perceptie des intalnita in randul clientilor este aceea ca „daca nu oferi garantii SEO, inseamna ca  nu esti bun”. Daca nu garantezi unui client ca va ajunge pe locul 1 in Google dupa 3 luni de campanie, pe cuvinte cheie adeseori complet fanteziste, inseamna ca nu stii nimic si esti doar un oportunist, dornic sa le ia banii degeaba.

Mirajul garantiilor este insa exploatat cu succes de furnizorii de „SEO ieftin” (vezi mai sus), care au inteles ce butoane trebuie sa apese in mintea clientului, ca acesta sa scoata banii. Data fiind multitudinea de factori care pot influenta rezultatul unei campanii SEO, un furnizor responsabil este foarte rezervat in privinta garantiilor „clasice”.

Spre exemplu, intr-o era in care personalizarea este conceptul cheie, un site poate aparea in Google pe pozitii diferite, in orase diferite (chiar si in browser anonim). De asemenea, este stiut ca volumul de trafic semnalat de Google Keyword Planner este foarte aproximativ si poate avea variatii extem de mari: cum se poate seta in aceste conditii un obiectiv precis de trafic?

Pe langa acesti factori (sa-i numim „de piata”), exista si situatii in care recomandarile realizate de specialistul SEO se implementeaza foarte greu (sau deloc) de catre echipa tehnica a clientului, ori cazuri (mai rare, dar totusi intalnite), in care site-ul este virusat si primeste o penalizare temporara in partea Google pe acest motiv.

Cel mai potrivit obiectiv intr-o campanie de optimizare pentru motoarele de cautare este vizibilitatea SEO a domeniului, pe un grup de cuvinte cheie reprezentative (ce obicei 200-300 de cuvinte, insa exista site-uri la care noi monitorizam si 8.000 de cuvinte cheie zilnic).crestere-trafic2

7. Concluzii

Cat costa o campanie SEO? Desi raspunsul este acelasi ca la inceputul articolului, cu siguranta aveti acum cel putin cateva criterii dupa care sa judecati din punct de vedere financiar o oferta SEO. Desi pot exista cazuri in care pretul unor servicii SEO sa fie mai mic decat valoarea pe care o obtineti in mod real (de exemplu, la o agentie fara portofoliu, care incearca sa-si construiasca un nume), de cele mia multe ori, ca in cazul oricaror alte bunuri sau servicii, primiti valoarea pentru care platiti.

Rentabilitatea investitiei in SEO se poate calcula in cazul in care exista instrumetele de masura necesare, insa ROI-ul pe acest canal devine pozitiv aproape in fiecare caz doar atunci cand strategia este realizata pe termen mediu sau lung, niciodata pe termen scurt. SEO nu este un pachet cu praf de stele, pe care il cumperi de pe un raft, il desfaci si-l presari peste serverul unde ai site-ul gazduit, ca sa rankeze mai bine in Google. Nu este nici magie, scurtaturi sau retete secrete, ci tot ce conteaza este experienta persoanelor care administreaza campania de SEO, dublata de performanta instrumentelor utilizate.  

Vrei sa stii cat ar costa o campanie SEO pentru site-ul tau, realizata de agentia noastra? Contacteaza departamentul nostru de vanzari si iti vom raspunde in cel mai scurt timp.

Data articol: 31 august 2015

Peste 850 de companii își multiplică profitul cu noi

Hai să discutăm despre proiectul tău!

Formular contact

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.